„Jestem młody, ale czuję się jakbym miał Alzheimera…” – sposoby na problemy z koncentracją i pamięcią u osób młodych

Problemy z pamięcią i koncentracją kojarzymy przede wszystkim z osobami starszymi, jednak tak naprawdę występują u osób w każdym wieku. Występowanie tego rodzaju problemów u osób młodych wydaje się szczególnie niepokojące, ponieważ nie jest uznawane za typowe, a młode osoby muszą codziennie radzić sobie z wieloma zadaniami wymagającymi koncentracji, czy to w pracy, czy szkole.

Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób można radzić sobie z takimi mocno utrudniającymi codzienne życie kłopotami.

Od wódki umysł krótki” – choć nie tylko od niej…

Używki mają bardzo zły wpływ na koncentrację i pamięć. Wiemy o tym, że alkohol czy marihuana zażywane regularnie zgubnie działają na te aspekty pracy mózgu ze względu na swój skład chemiczny. Warto również pamiętać o tym, że sam mechanizm uzależnienia źle wpływa na koncentrację i pamięć – myśląc o pragnieniu zapaleniu papierosa, łatwo stracić skupienie na istotnych działaniach. Dlatego najprościej jest oczywiście nie wpadać w jakikolwiek nałóg, jednak jeżeli już jest się uzależnionym, należy podjąć kroki, by z niego wyjść, chociaż z początku oznacza to nasilenie problemów z koncentracją.

 

Traktuj swój mózg dobrze, a on Ci się odwdzięczy

By prawidłowo działać, mózg musi być odpowiednio dotleniony. Z tego powodu ćwiczenia fizyczne są podstawą! Nie trzeba być zapalonym sportowcem, by wprowadzić do swojego życia trochę niezbędnego ruchu – może wystarczyć spacer po parku. Zbawienne działanie aktywności fizycznej dla pracy mózgu jest potwierdzone badaniami naukowymi.

Równie istotna jest dieta. Osoby skarżące się na problemy z koncentracją często sięgają po bogate w węglowodany produkty, które dają im chwilowego „kopa”, po którym jednak zawsze następuje poważny spadek energii i koncentracji. Lepszym pomysłem jest więc zastosowanie bardziej wyważonej diety, która pozwoli utrzymać koncentrację na stałym poziomie. Produkty, których spożywanie jest zalecane to:

  • ryby - pełne są tłuszczów nienasyconych omega-3, które budują mózg i pobudzają wydzielanie poprawiającej nastrój serotoniny
  • mięso - zawiera dużą ilość witamin z grupy B
  • warzywa - zawierają witaminy C, beta-karoten i kwas foliowy, a także przeciwutleniacze, chroniące neurony przed wolnymi rodnikami
  • jajka - ich żółtko zawiera poprawiającą pamięć lecytynę

Nie można też zapomnieć o śnie! Niby podstawowa rzecz, a wiele osób ją zaniedbuje – trzeba spać codziennie po osiem godzin, najlepiej codziennie w tych samych godzinach. Nie warto jest więc spędzać nocy na grach komputerowych, serialach czy imprezach – lepiej zadbać o odpowiedni sen!

ADHD to choroba nie tylko dzieci

Jeżeli problemy z koncentracją są czymś, co towarzyszy nam przez całe życie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że związane są z ADHD. ADHD jest chorobą, wokół której wyrosło wiele szkodliwych stereotypów – nie jest bowiem prawdą, że osoby cierpiące na nią są z natury agresywne, nieprzystosowane do społeczeństwa czy nieszczególnie inteligentne. Wbrew obiegowym przekonaniom, nie jest to również choroba dotycząca wyłącznie dzieci, dlatego również dorosłe osoby, które podejrzewają u siebie jej występowanie powinny podjąć kroki w celu otrzymania diagnozy. W przypadku, gdy zdiagnozowane zostaje ADHD, podejmuje się terapię farmokologiczną opartą o pochodne metamfetaminy, leki z grupy SSRI oraz trójcykliczne leki przeciwdepresyjne.

Jak widać, problemy z pamięcią i koncentracją są domeną nie tylko dzieci i osób starszych, ale i dorosłych młodych osób. Pamięć i koncentracja utrzymane na wysokim poziomie są niezbędne do wykonywania właściwie wszystkich rodzajów zadań, dlatego jeżeli nie działają jak należy, trzeba jak najszybciej zmienić ten stan rzeczy!

Artykuł przygotowano z pomocą strony: CenterMedi.pl

1 comment

  1. Czasem też tak mam i boję się, że kiedyś serio wszystko zapomnę. pamiętam i nagle magia..idę po coś do kuchni i przez drogę zapominam. Poznaję kogoś zaraz nie wiem jak ma na imię. A mam 32 lata nwm co będzie potem :(

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>